تجهیزات برقی و تابلو برق صنعتی چیست و شامل چه انواعی می شود:

تجهیزات برقی

تجهیزات برقی و انواع تابلو برق های صنعتی:   

 تابلو برق به محفظه یا جعبه‌ای می‌گویند که تجهیزات برقی در آن نصب می‌شوند. قبل از اینکه تابلو برق صنعتی به بازار کار برق وارد شود اتصالات کوتاه و سایر مشکلات ناشی از جریان برق بسیار شایع بود. در نتیجه باید برای افزایش ضریب ایمنی و حل مشکلات ناشی از اتصالات کوتاه، انواع تابلو برق صنعتی توسط متخصصان برق طراحی گشت.

تابلو برقی در واقع همان کنتور برق است و اما برای مدیریت جریات برق و کنترل و کفاظت از آن وجود تابلو برق ضروری می باشد. تابلو های برقی صنعتی با توجه به کاربرد و ساختار و عملکردشان به انواعی تقسیم می‌شوند.

انواع تابلو برق صنعتی:

 

تابلو برقی صنعتی که سلولی است.

تابلو برقی صنعتی که به صورت ایستاده قابل دسترسی است.

تابلو برقی‌ای که به صورت تمام بسته است. و بر روی دیوار نصب می‌شود.

تابلو برقی صنعتی به صورت تمام بسته که نیمه اصلی است.

تابلو برقی صنعتی تمام بسته به صورت فرعی می باشد.

تفاوت بین تابلو برق صنعتی اصلی و نیمه اصلی در این است که. نوع اصلی به سمت فشار ضعیف ترانس متصل می‌شود. و در نوع نیمه اصلی، از تابلو برق صنعتی اصلی تغدیه می‌کند، مانند بلوک ساختمان‌ها.

تابلو صنعتی نوع فرعی نیز برای عملیات کنترل جریان و سیستم برق. در مجموعه‌هایی مانند موتور خانه و روشنایی کاربرد دارد.

 

ساختار انواع تابلو برق صنعتی

 

تابلو برق صنعتی Metal Enclosed:

این مدل تابلو برق صنعتی به صورت محفظه‌های بسته از جنس فلز ساخته می‌شوند و تمام تجهیزات الکتریکی مانند ترانس‌های جریان و ولتاژ را دارا می‌باشند. و این تجهیزات در داخل این تابلوها نصب شده است. خود تابلوی برقی صنعتی Metal Enclosed به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شود.

 

تابلوهای Metal Clad:

 

در این نوع تابلو Metal Enclosed محفظه ها آن از هم تفکیک شده اند. و سبب میشود در صورت بروز خطا در محفظه ای، به سایر محفظه ها وارد نشود. و آن ها از این مشکل در ما نبمانند. در نتیجه هنکام تعمیر تجهیزات برقی فقط همان بخش آسیب دیده تعمیر شود. خود تابلو برق Metal Clad چهار بخش را در بر میگیرد:

محفظه ای که شامل کلید تابلو برق صنعتی از نوع Metal Clad می باشد.

محفظه ای که شامل سر کابل است.

محفظه یا بخشی که شامل باسبار می‌باشد.

محفظه ای که دارای LV یا همان بخش کنترل است و تجهیزات حفاظتی و کنترلی و اندازه گیری در آن قرار میگیرد.

 

تجهیزات برقی

تابلوهای Compartment Type:

 

این مدل تابلو برق صنعتی نیز از نوع تابلوی Metal Enclose می باشد اما بخش ها و محفظه های تفکیک شده ندارد.

 

تقسیم بندی تابلو برق صنعتی

 

تابلو برق صنعتی به دو دسته‌ی تابلو های فیکس(Fix) و تابلو های کشویی (Withdraw able): تقسیم می‌شوند.

۱تابلوهای فیکس (Fix):

تابلو های فیکس نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام به شرح زیر می‌باشند.

  • تابلو برق صنعتی ایستاده چند منظوره (Multi Purpose) :

این نوع به طور ایستاده قرار میگیرد و درون آن ها از تجهیزات کنترل قدرت را میتوان نصب کرد. در نتیجه برای چند عملکرد میتوان از آن ها استفاده کرد.

  • تابلو برق صنعتی دیواری (Wall Mounting):

خود این نوع نیز به دو دسته ی تابلوهایی که توکار هستند و نوع دیگر که روکارند تقسیم می‌شود.

  • تابلوبرق های (Rack):

این تجهیزات برقی نیز قفسه بندی و بخش بندی داخلی دارد. و می‌توان از آن ها برای نصب محفظه‌هایی مانند، الکترونیکی و کنترل و سیستم مخابراتی استفاده کرد. همینطور این مدل تابلو برق صنعتی شبیه مدل swing  می‌باشد و دارای یک درب متحرک هستند.

  • تابلو برق صنعتی (swing ):

چون در این مدل پشت محفظه دیده می‌شود در نتیجه دسترسی به این بخش را برای شما مقدور می‌سازد. این درب متحرک می‌تواند از نوع شیشه‌ای باشد. در نتیجه قیمت بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها خواهد داشت.

تابلو برق صنعتی کشویی (Withdraw able):

این مدل نیز به صورت کشویی ساخته می‌شند و وظیفه‌ی کنترل از موتورها را بر عهده دارند. این تابلو برق صنعتی نیز نسبت به مدل‌های دیگر بسیار گران می‌باشد.

تابلو برق های صنعتی مرکز قدرت (Power Center):

این نوع را برای آنکه تابلو برق صنعتی MCC تغذیع کند، ساخته شده است. این تابلو در دسته‌ی انواع توزیع کننده قرار می‌گیرند. حتی این قابلیت را دارند که منبع تغذیه‌ی چند تابلو‌ی MCC باشند. کلید هایی که در نوع پاور سنتر به کار برده شده است از نوع هوایی می‌باشند.

 

تجهیزات برقی

 

تابلو برق صنعتی مدولار :

این مدل تابلو صنعتی از انواع پیشرفته‌ی تابلو‌های فیکس هستند. در این نوع برای نصب فیدرها طوری عمل می‌کنند. که به شکل مدول در تابلو نصب شود. در نتیجه این مدول‌ها به کمک یک صفحه‌ی فلزی از فیدر بالایی و همچنین فیدر پایینی تفکیک می‌شوند. خود این مدل تابلو نیز از نظر دسترسی به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • دسترسی از بخش پشتی تابلو برق صنعتی مدولار
  • دسترسی از بخش جلویی تابلو برق صنعتی مدولار

مدولار دارای درب کوچکی است. که باعث می‌شود تا کابل ها و فیدرها به کمک همین درب بهم وصل شوند. همینطور هنگام ورود کابل از این درب می‌توان کابل ها را با توجه به سر ورودی و یا خروجی آن. و اینکه از بالا وارد درب فلزی شود یا از قسمت پایین، تقسیم بندی می‌شوند.

انواع تابلو برق صنعتی ایستا:

تابلو برق صنعتی ایستاده Self Standing:

این مدل تابلو برق صنعتی که نام دیگر آن Free Standing است. و به صورت ایستا قرار می‌گیرد.

تابلو برق صنعتی دیواری Wall Mounted :

به طور کل این مدل بر روی دیوار نصب می‌شود. و خود نیز به دو مدل روکار(Surface Mounted) اگر بر روی سطح دیوار نصب شوند. و مدل توکار(Flush Mounted) اگر در داخل دیوار قرار بگیرد، تقسیم می‌شود.

انواع تابلو برق صنعتی از نظر سطح ولتاژ

  • تابلو برق صنعتی فشار ضعیف (LV) ولتاژ تا 1000 ولت
  • تابلو برق فشار متوسط (MV) ولتاژ از 1000 تا 63000 ولت
  • تابلو برق صنعتی فشار قوی (HV) ولتاژ از 63000 تا 400000 ولت

تابلو برق صنعتی فشار ضعیف

این مدل دارای ولتاژی در حدود 1000 ولت می‌باشد. و همچنین دارای تجهیزاتی از قبیل کنترل و نشانه‌‌گری، اندازه گیری و … می‌باشد. این نوع حداقل یک وسیله جهت قطع و وصل دارد.

خود این مدل فشار ضعیف دارای مدل ایستاده (Fix) و ایستاده‌ی کشویی (Withdraw able) می‌باشد. که در بالا به آن پرداختیم. تابلو برق صنعتی با فشار ضعیف دارای دسته هایی از قبیل مسکونی، صنعتی، مارشالینگ، بانک خازنی و ….تقسیم می‌شود.

نوع مسکونی فشار ضعیف برای محیط‌های مسکونی استفاده می‌شود. و نوع مسکونی نیز خود دو دسته‌ی، تابلو برق صنعتی فشار ضعیف تقسیم و تابلو برق فشار ضعیف نوع کنتور تقسیم می‌شود.

تابلو پی ال سی از مدل فشار ضعیف به صورت اتوماتیک کار می‌کند در نتیجه دیگر نیازی نیست تا تنظیمات آن به صورت دستی انجام شود.

دسته‌ی بانک خازنی برای محیط‌هایی مانند. کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و مکان‌هایی که مساحت زیادی دارند کاربرد دارد و تابلو برق صنعتی فشار ضعیف مارشالینگ وظیفه دارد تا با سیستم کنترل مرکزی ارتباط دهنده‌ ایجاد کنند.

تابلو برق صنعتی فشار متوسط MV

ولتاژ این مدل بین 1000 تا 36000 ولت قرار می‌گیرد. و دارای بخش‌هایی از قبیل باسبار، لوازم اندازه‌گیری و … می‌باشد. خود این مدل نیز به دو دسته‌ی فشار متوسط ثابت (Fix) و فشار متوسط کشویی تقسیم می‌شود.

این مدل تابلو برق صنعتی برای کارخانه‌های بزرگ و در کل مکان‌های بزرگ مناسب می‌باشد.

انواع تابو برق صنعتی از نظر محل نصب

این مدل نیز به دو دسته‌ی داخلی (Indoor) و فضای فاز (Outdoor) تقسیم می‌شود.

تابلو برق صنعتی داخلی در محل هایی مانند سالن و …. که فضایی بسته هستند نصب می‌شود و نوع فضای باز نیز باید در محیط‌های باز نصب شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

به طور کلی استفاده از  تجهیزات برقی امری جدا ناپذیر از زندگی است. شرکت آروند آویژه پارسیان در زمینه نصب و اجرای تابلو برق های صنعتی خدمات بسیار ویژه ای را ارائه می دهد شما عزیزان برای دریافت هرگونه مشاوره می توانید با متخصصین ما در آروند آویژه پارسیان تماس حاصل نمایید و از راهنمایی های موثری برخوردار گردید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Verified by MonsterInsights