تابلو برق و اجزای آن :

تابلو برق و اجزای

تابلو برق و اجزای تشکیل دهنده آن :

تابلو برق و اجزای آن دارای ویژگی هایی هستند. به عبارتی دیگر محفظه ای است که تجهیزات الکتریکی را در خود جای می دهد. تابلوها حتی می توانند درون خود شیرهای برقی و کمپرسور را نیز قرار دهند. برای کنترل کردن برق ساختمان ها و حتی دستگاه های صنعتی عملکرد تجهیزات درون تابلو برق ها بسیار مهم است. خطرات زیادی در گذشته از لحاظ مالی و جانی به افراد وارد می شد چرا که اتصالات کوتاه بود و دسترسی به تجهیزات آسان می بوده و همینطور نبودن تابلو برق سبب آسیب به وسایل در مقابل رعد و برق و گرد و غبار و رطوبت می شده است. امنیت بیشتر و جلوگیری از این عوامل با ایجاد این محفظه تابلو برق صورت گرفت.

 

انواع تابلوها :

-ایستاده (از جلو قابل دسترسی)
-سلولی
-دیواری و تمام بسته

در موتورخانه ها اصولا از تابلوی ایستاده استفاده می شود و بقیه ساختمان از نوع تماما بسته می باشد. در تابلوی برق وجود سیم ارت بسیار مهم است که به رنگ سبز می باشد. خط t به رنگ زرد , s آبی رنگ , r سیم نول یا سیاه است. جهت روشن و خاموش نمودن تابلوها از کلید گردان یا یکسری کلید شروع و توقف استفاده شده است. نقشه ای که برای تابلوها کشیده می شود دو نوع است:-مکان تابلو مشخص می شود(رایزر دیاگرام) -از داخل نقشه می کشند (فیوز و کلید و خطوط مشخص است)

قسمت های تشکیلی هر تابلو :

-تجهیزات الکتریکی :

وسایلی که در مدار الکتریکی قرار می گیرند. لوازم الکتریکی که در تابلوها استفاده می شود.

-کنتاکتور :

از راه دور عاملی است برای قطعی و وصلی مدار

-بی متال:

در اثر عبور جریان زیاد برای فرمان قطع

-انواعی از رله ها:

در اثر خطاهای گوناگونی مانند رله کنترل فاز و بار و رله زمانی برای ارسال دستور قطع و یا وصلی

-انواع کلیدها:

برای قطع و وصلی مدار مانند بوش باتون و کلید سلکتوری و …

ویژگی های تابلو برق

-تجهیزات اندازه گیری :

مانند آمپرمتر و وات متر و فرکانس متر

-ولتاژ یا ترانس جریان :

برای کاهش و افزایش جریان یا ولتاژ

-بدنه:

بخش فلزی برای محصور کردن تجهیزات

-ارتباطات:

مانند سیم و شینه و کابلشو

کاربرد استفاده از تابلو برق :

به جای سیم کشی داخلی در تابلوهای بزرگ از شینه یا شمش استفاده می گردد.جریان مصرف کننده در این تابلوها بسیار زیاد می باشد. برخلاف سیم کشی شینه ها بدون افت ولتاژ جریانی بسیار قوی را از خود عبور می نمایند. تابلوها برای مواردی مانند انواع ساختمان های مسکونی و بیمارستان ها و بخش صنعت و فرودگاه استفاده می گردد.

کاربرد تابلوبرق

جابه جایی و نصب :

وزن تابلو بسیار سنگین نمی باشد و بوسیله جک می توان راحت جابه جا کرد. در زمان تکان دادن بایستی دقت زیادی به کار برد. به دلیل عمق کم و ارتفاع زیاد این تابلوها از سطح زمین نقطه اتکایی بالاتر دارند. در زمان جابه جایی و حمل از وارد شدن ضربه و تکان دادن زیاد به آن جلوگیری گردد. در صورت آسیب دیدن آن می توان با قوطی رنگ موجود به درست کردن آن بخش پرداخت. برای بست کردن تابلو در محل مورد نظر بایستی از پیچ و مهره استفاده گردد. از انجام اتصال جوشکاری شاسی تابلو حتما پرهیز نمایید.

شرکت آروند آویژه پارسیان علاوه بر خدمات سرویس و نگهداری از یو پی اس های apc و mge و هووآوی در زمینه نصب و تهیه و نگهداری از تابلو برق ها نیز فعالیت دارد. در صورت نیاز به مشاوره با ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Verified by MonsterInsights